Virtuaalisessa tiimissä on yksinkertaisuudessaan kyse, siitä että tiimin jäsenent toteuttavat yhteistä työtehtävää. Yleensä tiimin jäsenet sijaitsevat maantieteellisesti eri paikoissa. Yhteydenpito tapahtuu informaatio- ja kommunikaatioteknologiaa käyttäen. Tämä on varmasti yksi hyvin tehokas tapa työskennellä. Mitä tästä voi hyötyä? Kustannukset pienenevät ja ollaan riippumattomia paikasta. Ei enää tarvitse konkreettisesti olla työpaikalla, vaan tarkoitus on saada tulosta aikaan. Tässä korostuu vapaus työntekijällä esimerkiksi työajat ja työntekijä kokee, että häneen luotetaan. Tehokas tuloksellinen työnteko lisääntyy ja se myös näkyy suunnitelmallisuudessa. On tosi tärkeää, että työntekijä kokee olevansa luotettava ja hänelle annetaan vastuuta. Tästä hyötyy yritys ja varmasti työntekijäkin tekee työtään iloisella mielellä. Toki haittapuoliakin varmasti löytyy kuten aina joka asiasta. Konkreettisesti kun ei työskennellä kasvotusten, niin on varmasti hankala rakentaa ryhmäidentiteettiä. Luonnollinen vuorovaikutus jää pois tai hyvin vähäiseksi kun kyse on virtuaalitiimistä, joten työntekijä saattaa joutua sosiaalisesti eristyneeksi. Tapaamiset johdon kanssa voi olla hyvin harvassa ja informaatio voi jäädä hyvin heikoksi. Tämä on negatiivininen asia johon kannattaa kiinnittää huomiota ja tehdä asialle jotain työpaikoilla. Stressi voi lisääntyä koska ei saa sosiaalista tukea työkavereilta. Itse kannattaisin puolet ja puolet meininkiä, näin saisi toteuttaa virtuaalista ja olla työpaikallakin. En tiedä ehkä tämä toimisi joissain paikoissa, mutta jos tähdätään kokonaan virtuaaliseen, niin eihän se sitten toimi.

 

Virtuaalisen tiimin johtaminen on varmasti hyvin haastavaa. Tämä on varmasti haastava, sillä ihmiset yrittävät aina toimia samalla tavalla vaikka olosuhteet muuttuvat. Virtuaalisen tiimin johtaminen eroaa paljonkin perinteisestä. Virtuaalisessa johtamisessa ei olla konkreettisesti tekemisissä työntekijöiden kanssa, muuta kuin virtuaalisesti. Perinteisessä samapaikkaisessa johtamisessa ollaan samassa paikassa  työntekijöiden tukena ja apuna. Virtuaalisen tiimin tehokkuus ja viestintä on varmasti haastavia asioita johtajalle. Täytyy pitää huoli, että kiinnittää oikeisiin asioihin humiota. On muistettava antaa palautetta säännöllisesti johdettaville, käytä riittävästi aikaa vision selkiyttämiseen ja tavoitteiden selkiyttämiseen. Johda valmentavalla otteella ja esitä kysymyksiä. Johtajan on hyvä huomioida työntekijöiden erilaiset tarpeet. Avoimuutta ja luottamusta esimies voi lisätä omalla toiminnallaan hyvinkin paljon. Esimiehen on hyvä rakentaa luottamus vahvaksi ja tukea ryhmän yhteishengen rakentamista. Kun on hyvä henki niin avoimuus lisääntyy. Tämä johtaa taas parempiin tuloksiin, jota haetaan. Yhteenkuuluvuuden tunne on tärkeä, ihminen haluaa kuulua johonkin ryhmään ja tuntea itsensä tärkeäksi. Tämän tunteen kun esimies saa aikaan, niin se edistää takuuvarmasti työskentelyä positiivisesti. Esimiehen olisi hyvä olla kiinnostunut työntekijän asioista muutenkin kuin työhön liittyen. Työntekijä kokee olevansa tärkeä, koska hänen asiat ja hyvinvointi kiinnostaa esimiestä. Riittää ihan pienetkin kysymykset aina välillä, että yhteen kuuluvuuden tunne säilyy.

 

Virtuaalisella tiimillä voi olla paljonkin eri työkaluja joilla viestiä. Virtuaalisen tiimin työkaluja ovat esim. Skype, Hangouts, Google Drive, sähköposti ja Messenger. Skypen käyttäjät voivat ilmaiseksi keskustella keskenään ja soittaa toisilleen video- tai äänipuheluita Internetissä. Skypen avulla voi soittaa ja lähettää myös tekstiviestejä tavallisiin puhelimiin, mutta niistä peritään maksu. Hangouts on pikaviestintäpalvelu, jolla voi lähettää pikaviestejä ja videopuheluita. Google Drive on pilvipalvelu, jota voi käyttää tietokoneella, selaimella tai mobiililaitteella. Se tarjoaa ilmaista tallennustilaa, jossa voi säilyttää kuvia, tarinoita, suunnitelmia, piirrustuksia, tallenteita ja videoita.Itse voi kutsua muita henkilöitä katsomaan, lataamaan ja yhteiskäyttämään kaikkia valitsemia tiedostoja. Sähköpostin avulla voit käydä virtuaalisesti keskusteluja henkilöiden kanssa ja lähettää liitetiedostoja sekä kuvia. Messenger on pikaviestintäohjelma, jolla voi mm. keskustella henkilöiden kanssa, lähettää tiedostoja ja ääniviestejä. 

Skype on minulle tuttu viestintäväline, mutta en ole sitä kertaakaan käyttänyt. Blogia varten kokeilin Skypeä ja koin sen käytön helpoksi. Skypessä on hyvää se, että pystyy näkemään keskustelukumppanin ja hänen reaktiot livenä. Skypen avulla saa tunteen, että ihminen on enemmän läsnä vaikka ei konkreettisesti olekaan samassa tilassa. Hyvää on myös se, että palvelu on ilmainen. Huonoja puolia Skypessä voisi olla se, että aina ei välttämättä ole sellaisessa paikassa jossa Internet yhtyes toimisi kunnolla.