Seuraavassa blogiaiheessani käsittelen avoimuutta organisaatiossa. 

Avoimuus organisaatiossa

Organisaation avoimuutta edistää se, että tietoa ei pimitetä organisaatiossa. Organisaatiossa tulisi olla käytössä hyvät viestintä välineet, joita jokainen osaa käyttää. Tiedottaminen on mielestäni hyvin tärkeää oganisaatiossa, koska jos se ei pelitä niin mikään ei suju ongelmitta. Siispä tiedottaminen lisää avoimuutta. Avoimuutta myös edistää se, että henkilöstö osaa kommunikoida keskenään avoimesti. On hyvä osata antaa ja ottaa vastaan positiivista ja negatiivista palautetta. 

Esimiehen ja työntekijän välillä tulee vallita hyvä luottamussuhde. Hyvä luotttamussuhde lisää avointa vuorovaikutusta. Avoimuutta lisää se, että esimies kohtelee työntekijöitään tasa-arvoisesti. Jos esimies suosii joitakin henkilöitä, tämä johtaa siihen, että ei suosiossa olevat henkilöt vetäytyvät kuoreensa eivätkä puhu avoimesti esimiehensä kanssa. Mielestäni esimiehen olisi hyvä välillä käydä kentällä tekemässä työtä työntekijöiden kanssa. Avoimuuttahan lisää myös se että esimies on kiinnostunut työntekijänsä hyvinvoinnista ja henkilökohtaisesta elämästä. 

Esimiehen tai johtajan avoimuuteen vaikuttavia tekijöitä ovat luottamus, vuorovaikutustaidot ja kiinnostus. Halu luoda ja kehittää yritystä eteenpäin on yksi avaintekijöistä, joka vaikuttaa avoimuuteen. Työntekijöiden puolelta pitäisi myös tulla avointa vuorovaikutusta johtajia/esimiestä kohtaan, jolloin avoimuus on molemminpuolista. 

Yrityksessä jossa olen töissä on ollut jo todella pitkään huono työilmapiiri. Kerron nyt tässä yhden yksittäisen tapahtuman, joka toistuu lähes päivittäin työpaikkallani. Meillä työskentelee yksi henkilö, joka toistuvasti sapotoi ja mustamaalaa muita työntekijöitä. Tämä henkilö on saanut usean työntekijän itkemään ja nöyrtymään hänelle. Tämä henkilö on saanut myös meidän esimiehemme kiedottua pikkusormensa ympärille. Esimiehemme tekee kaiken niinkuin hän pyytää tai käskee. Huonoina päivinä hänen vihainen käyttäytyminen heijastuu myös asiakkaisiin. Vastaava käyttäytyminen on jatkunut useita vuosia eikä siihen ole tulossa muutoksia ennen kuin joku meidän ylemmästä johdosta uskaltaa siihen puuttua. Mielestäni tällainen käyttäytyminen ei lisää avoimuutta tai luottamusta työyhteisössä. Omasta mielestäni tämä henkilö pitäisi irtisanoa, muutoin työilmapiiri ei parane. 

Seuraavaksi pohdin miten voisin viedä käytäntöön avoimuuden oppeja omaan työhöni ja työpaikkaan. Avoimuutta voisin tuoda käytäntöön esimerkiksi kehittämällä työntekijöiden välistä vuorovaikutusta, joka samalla loisi parempaa luottamusta ja avoimuus lisääntyisi. Pyrkisin myös keskustelemaan kehittävästi henkilökunnan kanssa ja osoittaisin luottamusta heitä kohtaan.